ریاست جمهوری | محمد مخبر رئیس جمهور جدید ایران

اولین عکس رسمی محمد مخبر در نخستین روز ریاست‌جمهوری | تشکیل نخستین شورای ریاست جمهوری

اولین عکس رسمی محمد مخبر در نخستین روز ریاست‌جمهوری | تشکیل نخستین شورای ریاست جمهوری

جلسه فوق العاده سران قوا به میزبانی محمد مخبر تشکیل شد.

خبرنگار اصغر اصغری: جلسه سران سه قوه صبح امروز (دوشنبه) و درپی اعلام عروج آیت الله رئیسی رئیس جمهور کشورمان و هیئت همراه؛ به میزبانی محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور برگزار شد.

 قالیباف و حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای، روسای دو قوه مقننه و قضاییه ضمن تسلیت به رهبری معظم انقلاب، مردم شریف ایران و معاون اول رئیس جمهور و اعضای دولت بر همکاری کامل با دکتر مخبر برای انجام وظایف قوه مجریه تاکید کردند.

مخبر در این نشست با اعلام تاثر عمیق و حزن غیر قابل وصف خود و اعضای دولت، تصریح کرد: راه خادم الرضا و دوستدار ملت ایران، آیت الله رئیسی در انجام وظایف محوله را بدون هیچ خللی دنبال خواهیم کرد و امام خامنه ای و ملت شریف ایران مطمئن باشند راه ما راه رئیس جمهور مردمی است و خدمت توقف نخواهد داشت.

محمد مخبر

نخستین جلسه شورای موقت ریاست جمهوری

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران پیش بینی کرده است که در مواردی مانند فوت، استعفا و برکناری رئیس جمهور، وظایف وی به طور موقت به شورایی سه نفره، مرکب از رئیس مجلس، رئیس قوه قضائیه و معاون اول رئیس جمهور محول می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، با شهادت رئیس جمهور اسلامی ایران، این پرسش پیش می آید که آیا انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری برگزار می شود یا قانون اساسی تمهید دیگری اندیشیده است؟

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران پیش بینی کرده است که در مواردی مانند فوت، استعفا و برکناری رئیس جمهور، وظایف وی به طور موقت به شورایی سه نفره ، مرکب از رئیس مجلس ، رئیس قوه قضائیه و معاون اول رئیس جمهور محول می شود.

بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی، این شورا، موظف است ترتیبی اتخاذ کند تا رئیس جمهور جدید حداکثر ظرف ۵۰ روز، انتخاب شود.

متن کامل این اصل چنین است:

در صورت فوت، عزل، استعفاء، غیبت یا بیماری بیش از دو ماه رئیس‌جمهور یا در موردی که مدت ریاست جمهوری پایان یافته و رئیس‌جمهور جدید بر اثر موانعی هنوز انتخاب نشده یا امور دیگری از این قبیل، معاون اول رئیس‌جمهور با موافقت رهبری اختیارات و مسئولیت‌های وی را بر عهده می‌گیرد و شورایی متشکل از رئیس مجلس و رئیس قوه قضاییه و معاون اول رئیس‌جمهور موظف است ترتیبی دهد که حداکثر ظرف مدت پنجاه روز رئیس‌جمهور جدید انتخاب شود، در صورت فوت معاون اول یا امور دیگری که مانع انجام وظایف وی گردد و نیز در صورتی که رئیس‌جمهور معاون اول نداشته باشد مقام رهبری فرد دیگری را به جای او منصوب می‌کند.

با این اوصاف، از امروز که رئیس جمهور ایران به شهادت رسیده است، محمدباقر قالیباف، غلامحسین اژه ای و محمد مخبر دزفولی شورای موقت ریاست جمهوری را تشکیل می دهند و تا ۱۸ تیر امسال فرصت دارند تا انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری را برگزار کنند.

محمد مخبر رئیس دولت شد

رهبر انقلاب اسلامی اعلام کردند که طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی محمد مخبر در مقام مدیریت قوه‌ی مجریه قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخشی از پیام تسلیت شهادت رییس‌جمهوری فرمودند: «جناب آقای مخبر طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در مقام مدیریت قوه‌ی مجریه قرار میگیرد و موظف است به همراهی رؤسای قوای مقنّنه و قضائیه ترتیبی دهند که ظرف حداکثر پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود.»

طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی« در صورت‌ فوت‌، عزل‌، استعفا، غیبت‌ یا بیماری‌ بیش‌ از دو ماه‌ رئیس‌ جمهور و یا در موردی‌ که‌ مدت‌ ریاست‌ جمهوری‌ پایان‌ یافته‌ و رئیس‌‌جمهور جدید بر اثر موانعی‌ هنوز انتخاب‌ نشده‌ و یا امور دیگری‌ از این‌ قبیل‌، معاون‌ اول‌ رئیس‌‌جمهور با موافقت‌ رهبری،‌ اختیارات‌ و مسئولیت‌های‌ وی‌ را بر عهده‌ می‌‌گیرد و شورایی‌ متشکل‌ از رئیس‌ مجلس‌ و رئیس‌ قوه‌ قضائیه‌ و معاون‌ اول‌ رئیس‌ جمهور موظف‌ است‌ ترتیبی‌ دهد که‌ حداکثر ظرف‌ مدت‌ پنجاه‌ روز رئیس‌ جمهور جدید انتخاب‌ شود. در صورت‌ فوت‌ معاون‌ اول‌ و یا امور دیگری‌ که‌ مانع انجام‌ وظایف‌ وی‌ گردد و نیز در صورتی‌ که‌ رئیس‌ جمهور، معاون‌ اول‌ نداشته‌ باشد مقام‌ رهبری‌ فرد دیگری‌ را به‌ جای‌ او منصوب‌ می‌‌کند.»

با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری، معاون اول مسئولیت ‌های رئیس‌جمهور را بر عهده می‌گیرد و باید شورایی متشکل از روسای قوای مقننه و قضاییه و مخبر بترتیب دهند تا حداکثر ۵۰ روز، رئیس‌جمهور جدید انتخاب شود.

بر اساس این اصل ۱۳۱ از قانون اساسی و با توجه به شهادت رئیس‌جمهور ، انتخابات ریاست‌جمهوری احتمالا در تیرماه برگزار شود.

منبع: مهر

دیدگاه خود را ارسال کنید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت جایگاه هشت هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    اخبار روز سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت جایگاه هشت هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      آخرین اخبار
      اخبار پربازدید